Benodigdheden:
1x Arduino UNO
1x USB kabel (A-B)
Inhoud:
1. Programma uploaden
2. Hoe werkt het programma?
In het vorige experiment hebben we onze Arduino
aangesloten op de computer en hebben we in de Arduino IDE de COM-poort goed
ingesteld.
Nu kunnen we gaan programmeren. Ons eerste programma zal de gele LED (klein
lampje) die op de Arduino zit laten knipperen. Dit is dan meteen een test dat het
programmeren van de Arduino bij ons goed werkt.
void setup()
{
pinMode(13, OUTPUT);
}
void loop()
{
digitalWrite(13, HIGH);
delay(200);
digitalWrite(13, LOW);
delay(200);
}
Type het bovenstaande programma in, in de Arduino IDE (of download het). In
de wereld van de Arduino noemen we een programma een sketch.
Kies in de IDE Bestand, Uploaden om de sketch in de Arduino te
plaatsen. De sketch wordt dan eerst gecompileerd (onder meer checks op fouten) en
dan in de Arduino gezet.
Zodra dat is gebeurd, zal het programma meteen worden uitgevoerd. Je ziet de gele
LED op de Arduino knipperen.
Hoe werkt dit programma/deze sketch?
De Arduino wordt geprogrammeerd in C++ en heeft altijd minimaal twee functies:
setup() en loop(). De setup()-functie wordt
één keer uitgevoerd, meteen nadat de Arduino spanning heeft.
In onze sketch staat er in de setup() pinMode(13, OUTPUT);. Dat betekent dat wij
digitale pen nummer 13 willen gaan gebruiken als uitgang. De LED die we laten
knipperen zit intern aan pen 13 gemonteerd.
In de loop()-functie wordt de LED beurtelings aangeschakeld
(digitalWrite met
HIGH) en uitgeschakeld (digitalWrite met
LOW). Daartussen staat een delay van 200 milliseconden (0,2 seconden dus)
zodat wij als mens met onze trage ogen de LED ook kunnen zien knipperen.