Hackerstore

Hackerstore
De leukste Arduino- & elektronica-shop
    Stel een vraag  |  Inloggen  | 
    Winkelwagen
     
    Kit Board D1 Shield Sensor Pi Micro:bit Retro Robot Licht Geluid 3D IC/Tor Print Kabel Inbouw R&C Boek Arcade
     

    LCD-test

    Een LCD is een mooie manier om een user interface toe te voegen aan een Arduino-project. In dit artikel demonstreer ik hoe je een Arduino met zo'n LCD kunt uitbreiden.

    Een LCD is een mooie manier om een user interface toe te voegen aan een Arduino-project. In dit artikel demonstreer ik hoe je een Arduino met zo'n LCD kunt uitbreiden. Het Hackerstore 16x2 LCD heeft deze aansluitingen: Je kunt er draadjes aan solderen die je dan in de Arduino prikt, of je soldeert er een printheaader aan zodat je het LCD in een breadboard kunt prikken. Aan pen 3 van het LCD (aansluiting V0) dien je een instelpotmeter aan te sluiten waar je het contrast van het display mee instelt. We gebruiken de databits D4...D7 om het LCD in 4-bits mode aan te sturen. De pennen D0..D3 gebruiken we niet. Sluit pen R/W (pen 5) aan op massa. De pennen RS en E worden ook gebruikt en sluit je ook aan op digitale uitgangen van de Arduino. Je mag zelf weten op welke pennen: in de Arduino-sketch geef je bij de aanroep naar de LiquidCrystal-library aan welke pennen je gebruikt. In onderstaande sketch gebruik ik de Arduino-uitgangen 2,3,4 en 5 voor de 4 databits en de Arduino--uitgangen 11 en 12 voor E en RS.
    /*
     Demo van 16x2 (16 karakters bij 2 regels) LCD 
     Aansluiten van het LCD op de Arduino Uno:  
     * LCD RS (pen 4) aan digitale pen 12
     * LCD E (pen 6) aan digitale pen 11
     * LCD D4 (pen 11) aan digitale pen 5
     * LCD D5 (pen 12) aan digitale pen 4
     * LCD D6 (pen 13) aan digitale pen 3
     * LCD D7 (pen 14) aan digitale pen 2
     * LCD R/W (pen 5) aan massa
     * 10K potentiometer aansluiten tussen massa en +5V en de loper aan LCD-pen V0.
       Potmeter afregelen op scherp beeld
     
     Zie ook: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/LiquidCrystal */
    
    #include <LiquidCrystal.h>
    
    // Initialiseer LCD met de pennen zoals we hem hebben aangesloten
    LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);
    
    void setup() {
     // Geef aan dat we 16 kolommen bij 2 regels hebben
     lcd.begin(16, 2);
     // Toon een berichtje op het LCD
     lcd.print("Hackerstore!");
    }
    
    void loop() {
     // Zet de cursor op kolom 0, regel 1
     // Ter info: regel 1 is the TWEEDE regel (regel 0 is de eerste)
     lcd.setCursor(0, 1);
     
     // Toon een secondentellertje:
     lcd.print(millis()/1000);
     
     delay(500);
    }
    
    
    Pen 15 en 16 kun je nog gebruiken om de achtergrondverlichting van het display aan te schakelen. Sluit dan pen 15 van het LCD (LED(-)) aan op massa in serie met een 47ohm weerstand en pen 16 (aangeduid met LED(+)) aan +5V. Achtergrond-LED-verlichting van het LCD aansluiten:
    Terug naar het blog-overzicht
     
    Nieuw! Catalogus FAQ Scholen/Universiteiten Ons verhaal Bestellen/Retourneren Contact Voorwaarden Registreren